hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Riesenschnauzer och drömmen om hundar som sprack!

Som nog de flesta av er läst vid det här laget är alla våra tre hundar (en egen och två bonus) av rasen Dvärgschnauzer. Det är en tysk ras som från början användes som råttjägare. Det är därför de har fluffigt benhår och mustasch och skägg, för att ha skydd och inte bli biten on råttan skulle gå till anfall. Förutom Dvärgschnauzer finns det en ras som kort och gott heter Schnauzer. Den kallades "mellanschnauzer" förut, men det gör den inte längre. Sedan finns det en tredje Schnauzer, den största av de som heter Riesenschnauzer. Det är en stor brukshund (med det menas att det är en arbetande hund, alltså en hund som måste få arbeta för att må bra, och bruksgrenarna är passande för denna stora, starka, modiga ras).

Dessa tre raser är helt egna, de är alltså inte släkt eller så med varandra även om man kan tro det. De har olika rasstandarder och Dvärgschnauzern är minst. Men ibland undrar vi i familjen om det inte är så att Trisse egentligen skulle blivit en Riesenschnauzer. Alla hundar har "för mycket" hud. Alltså hud runt nacken och halsen som är lite överflödig och som man kan ta i, detta kallas nackskinn, och det är det som mamman kan bära valparna i.

Alla hundar har, som sagt, extra hud runt nacken (nackskinnet) men ibland tycker vi att Trisse har lite för mycket hud där. Typ onormalt mycket. Det har han nog egentligen inte, alla är vi olika och han ser bara ut så. Men denna extra extrahud har gjort att pappa (Trisses morfar) brukar skämta om att Trisse egentligen skulle blivit en Riesenschnauzer och att han då skulle vuxit i sin extra extrahud. Vem vet?!

Så här stort/långt är nackskinnet när det ligger lite utdraget. Det skulle nog nästan få plats runt nacken och halsen på en riesen. Inte riktigt, men inte långt borta. Varken Tyra eller Tjorven har så mycket extra extrahud vid nacken, så det talar för att det är en manlig grej. Och för de som blir upprörda nu kan jag lugna er och garantera att nej, det gör inte ont på Trisse att dra lite i nackskinnet såhär. Tycker ni han ser lidande ut? Nej, just det...! 

Så här ser nackskinnet ut när det inte är utdraget bak i nacken utan mer jämt fördelar fram på halsen och på sidorna av nacken. Men extra extrahuden finns ju kvar ändå. Precis som frågan om han ändå inte skulle blivit en Riesenschnauzer istället för en liten Dvärgschnauzer med för mycket nackskinn! 

Riesens är fina, jag tycker egentligen bättre om stora hundar, även om mindre är mer behändiga och lätta att ha med sig (i bil och på kalas osv) men en dag ska jag ha en Riesen som jag ska tävla med i lydnad. Oj, nu svävade jag iväg lite här! Men jag ville bara berätta lite om detta!

De som känner mig vet att mitt största intresse är, och alltid har varit, hundar. Jag kan nästan alla raser som finns (identifiera dem, samt fakta om storlek, användning, ursprungsland, lynne mm) och det är tack vare att jag läst hundböcker hela mitt liv. Jag är även duktig och påläst om det mesta gällande träning av hundar, hundpsykologi mm och har tränat "problemhundar", alltså hundar vars ägare behövde en och annan lektion om grundläggande hund- och träningskunskap.

När jag var yngre drömde jag om att ha hundar som yrke, men de drömmarna sprack i början av högstadiet när kroppen blev sjukare och sjukare och jag insåg att jag aldrig skulle kunna ha ett så fysiskt arbete. Tyvärr. Men mycket kunskaper om hundar finns kvar och intresset finns och brinner lika starkt fortfarande. Trots att jag inte ens kan gå ut och gå med mina egna hundar.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Days by Johanna
skriven :

Intressant och läsa! :)

Svar: Tack, roligt att du tycker det :)
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

Haha, roligt med din pappas förklaring om att Trisse egentligen skulle vara en Riesen och typ 2 storlekar större : ) Väldigt intressant med allt du berättar om rasen och anledn till mustaschen bl a. Jag visste att de använts som råtthundar fr början men inget av det övriga. Du är otroligt påläst, Hanna! Jag hoppas av hela mitt hjärta att du så småningom ska kunna ha en stor Riesen att kunna träna och tävla med : ) Kramar fina vän <333

Svar: Ja, den förklaringen är väldigt rolig <3 Han har sagt så sen Trisse var liten! Tack :) Roligt att du tycker det :)
Ja, gällande hundar och sjukdomar och kroppen, läkemedel mm är jag faktiskt det. Men för övrigt kan jag inte så mycket mer ;)
Tack, snälla Katarina, det vet jag att du gör och det betyder väldigt mycket för mig ska du veta <3
Kramar fina vän <333
Hanna Andersson

3 Nilla
skriven :

Dotterns dvärgtax har också en hel del "överskottshud", han är också en hane :-) Tråkigt att du inte får leva din dröm <3 kram

Svar: Jag såg att du var ute och gick med två taxar, din dotters och en till. Har de skaffat en till? De har nog mycket överskott de flesta hanarna, det är nog en manlig gen ;)

Ja, det är hemskt tråkigt. Ännu en sorg i mitt liv. Kram <3
Hanna Andersson

4 Heléna
skriven :

Finaste herr Trisse - en stor herre i en mindre kostym ;) <333 Jag har haft en längre bloggpaus, men nu är jag tillbaka igen och tittar givetvis in till dig igen och ska försöka hinna uppdatera mig om allt som hänt kring dig och de andra bloggare som jag brukar besöka :D Många stora kramar världens finaste Hanna <333

Svar: Han är verkligen fin, herr Trisse! <3 Ja, han är en stor herre (Riesen) i Dvärg-kostym. Eller en Dvärg i Riesen-kostym! ;) Jag har sett det och saknat dig och din blogg väldigt mycket, men det är helt rätt av dig att du prioriterat och tagit en paus.
Det får du göra :) Jag har nyss varit inne hos dig <3
Många stora kramar världens finaste du <333
Hanna Andersson

5 Nilla
skriven :

Nej Hanna, de har inte skaffat en tax till men de är hundvakt åt svärsonens föräldrars tax som jag passade på att gosa med när svärsonen var ute och fiskade ;-) Kram

Svar: Jaha! Jag trodde de skaffat en liten tax-kompis till Killer! :) Kram
Hanna Andersson