hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Pinnar kan vara luriga leksaker! 😐

Man kan tycka att Trisse skulle lĂ€rt sig att pinnar kan vara luriga och livsfarliga att hĂ„lla pĂ„ med efter att han satte en pinne i halsen sĂ„ illa att han inte fick ordentligt med luft till sig för ett drygt Ă„r sedan. Men tydligen inte. Och trots att vi försöker hĂ„lla extra uppsikt över honom nĂ€r han Ă€r ute pĂ„ tomten kan vi inte hindra honom helt frĂ„n att leka med och ha kontakt med pinnar. De finns ju överallt! Han hittar stĂ€ndigt en liten ny pinne frĂ„n ett trĂ€d eller en buske som han sedan ligger och biter pĂ„ och springer runt med. Även om pinnar potentiellt kan vara livsfarliga att leka med Ă€r han en hund och det kĂ€nns varken snĂ€llt eller enkelt att förbjuda honom frĂ„n att vara i nĂ€rheten av pinnar. Hur skulle det ens gĂ„ till?!

SÄ det gÀller helt enkelt att hÄlla hunden under extra uppsikt nÀr den leker med pinnar. Som mamma gjorde igÄr och tur var vÀl det. Mamma kom plötsligt in till mig dÀr jag lÄg och vilade och hade en nÄgot stressad Trisse i famnen. DÄ hade Trisse lekt med en pinne som gÄtt av och en bit av pinnen hade fastnat i hans tandkött bredvid en av hörntÀnderna. Det gjorde nog ont för han sprattlade lite med framtassarna och försökte fÄ bort pinnen, men den satt fastkilad. Jag fattade lÀget och öppnade hans mun och fick snabbt loss pinnen. Det blödde lite och han dreglade lite, stackarn. Sedan var det mer lek som gÀllde.

HÀr Àr pinnen, med smÄ tillhörande delar, som satt fast i tandköttet. Jag stÀllde ljuset bredvid sÄ att det lÀttare gÄr att avgöra pinnens storlek. Det Àr en helt vanlig pinne frÄn naturen, sÄklart. Tryckt virke och liknande fÄr han INTE komma i kontakt med pÄ grund av gifterna. 

Det finns alldeles sÀkert de som tycker jag Àr en dÄlig matte till Trisse som lÄter honom hÄlla pÄ med pinnar trots att olyckor hÀnder. Men som sagt, han Àr en hund och pinnar Àr en del i en hunds liv. Det finns ingenting som sÀger att inte bollar och andra hundleksaker skulle kunna vara farliga, för det kan de sÄklart vara de med. Man kan skada sig pÄ allt. Man kan sÀtta nÀstan allt i halsen och man kan ramla stÄende och slÄ i huvudet sÄ illa att man dör. Det gÀller att alltid göra en riskbedömning och vÄr bedömning Àr att Trisse fÄr leka med pinnar sÄ lÀnge nÄgon av oss Àr med honom och ser om han skulle rÄka ut för nÄgot dumt. Det gÀller nÀr han har andra leksaker och leker med hundar ocksÄ. För de kan som sagt skada sig pÄ annat Àn pinnar. TyvÀrr.

Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Jessica Högberg
skriven :

SjÀlvklart ska han leka med pinnar!

Svar: Ja, Àr man hund sÄ Àr man! DÄ ska man fÄ leka med det man vill!
Hanna Andersson

2 Bella
skriven :

Men fy, stackaren!

Svar: Det var synd om honom en liten stund innan han blev okej igen!
Hanna Andersson