hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Min helvetes-rygg...😔

Det Àr inte mycket, eller rÀttare sagt sÄ gott som ingenting, som stÄr rÀtt till i min rygg. Den Àr riktigt, riktigt dÄlig och helt förstörd. Det Àr som min vÄrdcentral-lÀkare sa till mig för nÄgot Är sedan, min rygg Àr som en sjuk 80-Ärings. Inte i nÀrheten av den rygg-kondition en 22-Äring ska ha. Och dÄ Àr min rygg Ànnu sÀmre idag Àn den var för ett Är sedan. PÄ grund av min dÄliga förmÄga att lÀka samt min inaktivitet, som inte pÄ nÄgot vis Àr sjÀlvvald utan Àr pÄ grund av min mycket svÄra ME, lÀker diskbrÄcken inte ut utan blir istÀllet fler och fler. PÄ senaste MR:n (magnetröntgen) kunde hela sju stycken diskbrÄck konstateras. Sju stycken?! Galet ju! Plus att jag har ett antal diskbuktningar och de kommer senare troligtvis utvecklas till diskbrÄck. SÄ jag har Ànnu fler diskbrÄck att vÀnta. Som om inte sju stycken i min lilla, stackars rygg vore tillrÀckligt...?!

Jag Àr född med skolios, vilket i vardagligt tal Àr "sned rygg". Alla mÀnniskor har mer eller mindre skolios-sned rygg- för ingen ryggrad Àr helt spikrak. Men det Àr nÀr "snedheten" leder till vÀrk, dÄlig hÄllning, kutrygg, problem att fÄ ordentliga ryggmuskler mm som skolios kan sÀttas som en diagnos. Skolios Àr INTE en sjukdom, som vissa pÄstÄr, utan mer ett tillstÄnd som varierar i svÄrighetsgrad. Men alla har som sagt en sned ryggrad, dÀremot har lÄngt frÄn alla problem med det. Min vridning, skolios, sitter uppe mellan skulderbladen och Àr vridet pÄ ett sÄnt sÀtt att höger skulderblad skjuter ut. Det syns nÀr jag stÄr i profil, det kÀnns nÀr jag ligger ner och det gör ont och leder till en obalans i musklerna.

DÄ jag Àr född med EDS har det sÄklart ocksÄ pÄverkat min rygg pÄ mÄnga negativa sÀtt i hela mitt liv och det Àr mycket troligt att jag Àr född med den hÀr typen av dum vridning, skolios, i ryggen just pÄ grund av EDS:en. Och EDS:en bidrar tyvÀrr ocksÄ till att diskbrÄcken inte lÀker ut och eftersom EDS Àr en bindvÀvsdefekt pÄverkas hela kroppen dÀr bindvÀv finns. BindvÀv finns i ryggen ocksÄ och EDS:en gör att jag Àr vÀldigt, vÀldigt överrörlig Àven i rygg och nacke.

Jag har ocksÄ svÄr fibromyalgi och fibromyalgin leder till vÀrk i kroppens alla leder och muskler. Och i ryggen finns gott av smÄ och stora muskler som ser till att kroppen kan stÄ upprÀtt, bÀra saker och hÄlla balansen. Man kan alltsÄ utan minsta lilla överdrift sÀga att min rygg Àr riktigt drabbad och dÄlig och det Àr inte det minsta svÄrt att rÀkna ut (dÀremot vÀldigt svÄrt att tÀnka sig) hur ont jag mÄste ha. För nÄgot/nÄgra Är sedan fick jag Àven diagnosen Segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, men det sÀger egentligen inte mer Àn att jag har ont i ryggen och att mina segment Àr avvikande och det var inte sÄ svÄrt att rÀkna ut med tanke pÄ mina stora ryggbesvÀr.  

EDS, fibromyalgi, skolios med vridning i skulderbladet, sju stycken diskbrÄck, diskbuktningar och för lÄnga kotutskott i lÀndryggen. Det Àr sÄ mycket som Àr fel i min rygg sÄ det Àr löjligt. Till rÄga pÄ allt har jag tvÄ mörka flÀckar i ryggraden som jag Ànnu inte fÄtt reda pÄ vad det Àr. Men det syns pÄ röntgen att jag har tvÄ mörka flÀckar i ryggraden och frÄgan Àr vad tusan det Àr för nÄgot. Ingen tumör hoppas jag... PÄ grund av alla diskbrÄck har jag konstant domningar, stickningar och kÀnselbortfall i armar, hÀnder, fötter och ben.

Jag har ocksÄ svÄr ischiassmÀrta som jag aldrig blir av med, oavsett vilket lÀge kroppen befinner sig i eller vilken smÀrtstillande medicin jag tar. Det strÄlat ut frÄn lÀndryggen, ner genom höften, pÄ utsidan av benet och ner i lilltÄn HELA tiden och det gör sÄ satans svinont. Hela ryggen gör katastrofalt skitont och det finns ingen direkt lindring jag kan fÄ. Att operera diskbrÄcken gÄr inte eftersom jag inte kan rehabtrÀna efterÄt (pÄ grund av ME:n) plus att min lÀkkött Àr sÄ dÄligt pÄ grund av EDS:en. Motion skulle sÄklart underlÀtta för bÄde diskbrÄcken och ryggvÀrken i övrigt, men dÀr stÀller min svÄra ME till det, som den alltid gör.

Det Àr riktigt, riktigt tufft detta med min rygg. Den gör mer ont Àn jag trodde var möjligt och det Àr riktigt jobbigt att leva med sÄn konstant svÄr vÀrk/smÀrta som inte lindras ens av starka smÀrtstillande. Helvetes-rygg Àr vad den Àr, min sjuka, dumma rygg som borde skrotats för lÀnge sedan.

SĂ„nna hĂ€r ryggar Ă€r bra! En sĂ„n skulle man ha! Stark, muskulös, tĂ„lig och bra. PĂ„ bild ser vi Ă€lsklingarna Hobbe till vĂ€nster och nĂ€rmast pĂ„ bild har vi Linas Ă€lskling, haflingern Klara! Som jaf saknar er och era starka ryggar, mina vĂ€nner! 💙🐮

Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Tycker jÀttesynd om dig dÄ du har sÄ tuffa ryggproblem. FörstÄr att ocksÄ det blir en ond cirkel : (
Vilken vacker haflinger! Kan förstÄ att det Àr Linas favorit : ) Du ska inte ha ngn som helst stress med mitt mail, det kan du lÀsa i slutet av sommaren (nÀr du har mer av din "egentid" igen), ta din energi till att orka din blogg och till din familj. Kramar fina vÀn <333

Svar: Det Àr vÀldigt tufft med ryggen. Det Àr vÀldigt tufft att ha sÄn hemskt svÄr vÀrk. SvÄr vÀrk och smÀrta har jag ju i och för sig i hela kroppen, men ryggen (tillsammans med höfterna) Àr det som Àr vÀrst. Det Àr extremt jobbigt att vakna varje morgon och kÀnna panik för att ALLT gör sÄ djÀvulskt ont. Det Àr fruktansvÀrt. :(
Hon Àr sÄ fin, bÄde vacker att se pÄ och vÀldigt fin att umgÄs med, Klara <3
Tack, Katarina <3 Det vet jag egentligen, men ville bara berÀtta för dig att jag har börjat lÀsa och att jag absolut inte har eller ska glömma av dig!
Tack, du Àr sÄ förstÄende och gullig <3 En riktig vÀn <3 Kramar <333
Hanna Andersson

2 Bella
skriven :

Det lÄter plÄgsamt! Kan dom inte göra nÄgon form utav operation eller annan behandling för att stabilisera ryggen? Kram!

Svar: Det Àr oerhört plÄgsamt. Nej, dessvÀrre Àr det inte möjligt. Dels Àr det alltid riskabelt att gÄ in och skÀra och greja, framförallt i ett sÄ viktigt omrÄde som ryggen som Àr fullt av nerver och annat man inte vill förstöra eller komma Ät. Sedan skulle jag aldrig kunna rehabtrÀna som i de flesta fall Àr nödvÀndigt för att operationens arbete inte ska bli ogjort eller till och med förvÀrra situationen. Och slutligen har jag dÄligt lÀkkött (jag lÀker "ful" och lÄngsamt) och med tanke pÄ att mitt immunförsvar och allmÀntillstÄnd Àr nedsatt Àr en operation, framförallt av lite större stort, en oerhörd pÄfrestning som riskerar att försÀmra ME:n permanent.
SÄ det Àr tyvÀrr inte möjligt med nÄgon operation :(
Kram
Hanna Andersson

3 ME alltidvila
skriven :

Jag tycker sÄ synd om dig för du har sÄ mÄnga svÄra sjukdomar... :-( Det Àr sÄ orÀttvist... Du Àr en otroligt stark kÀmpe i alla fall! Kramar <3

Svar: Livet Àr verkligen orÀttvist. För vissa mer och för andra mindre. Tack, det Àr du med! SÄ otroligt stark och din blogg, dina ord och din stöttning för mig betyder sÄ mycket för mig! <3 Kramar <3
Hanna Andersson