hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Läkarbesöket resulterade i en hel del! 🤕

Imorse/förmiddags var som sagt mamma och jag inne i stan på läkarbesök på min vårdcentral. Vi träffade min vanliga läkare, något annat är ju inte direkt aktuellt då min sjukdomshistoria är så lång och nuvarande sjukdomssituation är så komplicerad och tar tid att sätta sig in i. Vi pratade om sjukhusinläggningen, de undersökningar jag genomgick under inläggningen samt om vad de visade.

Vi pratade om läkemedel, min medicinering, som vi alltid lägger en hel del tid på. Jag ska ändra lite medicinering och börja med en ännu starkare värkmedicin än de jag har nu, men bara under en kort och begränsad tid. Detta för att jag tvingas vara mer aktiv här ute i stugan, bara att gå upp och ner mellan friggeboden som jag gör en vända om dagen är mycket längre än jag normalt sett rör mig under flera veckor hemma. Denna extra aktivitet fullkomligt AVSKYR samtliga muskler, samtliga leder och jag får till och med ME-kraschar av denna lilla (men för mig väldigt stora) aktivitet. Därför behöver jag smärtlindring nu för att jag ska kunna överleva. Det är ALDRIG optimalt med starka mediciner, som jag har påtalat ett antal gånger är det skadligt för hjärnan och leder på sikt till ÖKAD värk. Men nu är det nödvändigt, och vi har en väl utarbetat plan som gör att jag inte kommer ha detta extremt potenta läkemedel mer än två månader.

Vi pratade också om mina allergier som fortsätter att trappas upp och efter lite efterforskning och ifyllande av ett papper med olika födoämnen för att få koll kan vi konstatera att detta inte rör sig om någon vanlig allergi mot viss mat. För en dag kan jag äta potatis utan att bli det minsta påverkad för att nästa dag bli superallergisk och få klåda över hela kroppen och bortdomnade läppar och tunga av just potatis som jag tålde dagen innan. Därför tror min läkare att det inte är allergier i sig detta rör sig om, utan att mitt immunförsvar är så nedsatt och samtidigt överaktivt. Så överaktivt att det bestämmer sig för att reagera på allt och alla. Potatis till exempel...

Läkarbesöket gick bra. Men det tar såklart alltid extremt mycket kraft och energi att vara iväg på något sådant. Jag hade sån fruktansvärd huvudvärk efteråt att jag trodde jag skulle smälla av. Nu, x antal timmar i sängen senare, är huvudvärken lite lindrigare. Men nu är istället rygg- och höftvärken efter bilfärden extrem. Knäna känns svullna och fötter, händer och överallt annat där det finns leder gör vidrigt ont. Det passade alltså ganska bra att få starkare smärtstillande utskrivet efter denna påfrestande utflykt. Men förutom att läkarbesöket gav mig väldigt mycket mer värk och utmattning resulterade det också i en del bra grejer. Det brukar läkarbesöken med min läkare göra. Det är jag väldigt, väldigt glad och tacksam för.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Bella
skriven :

Korsallergi var min spontana reaktion, det har jag och har det ungefär som du. Dock kommer ju korsallergi ifrån pollenallergi och jag upplever att problematiken stegrar sig.. hoppas det löser sig oavsett orsak! Har du testat några "naturmetoder" för att stärka immunförsvaret? Rosenrot ska ju agera så, dock går ju inte den med vissa mediciner tyvärr.

Svar: Ja, korsallergi har varit en tanke hos både mig och min läkare tidigare, men det ter sig inte riktigt på detta vis. Om man har en korsallergi reagerar man nästan alltid på samma sak. Är man t ex pollenallergiker är det vanligt med korsallergi mot gröna äpplen. Då tål man aldrlg äpplen, det är inte som jag har det att jag tål vissa saker ibland och ibland inte. Enligt min läkare, som är väldigt kunnig och som jag känner stort förtroende för, finns det bara en förklaring till dessa allergier och det är att det är mitt immunförsvar som reagerar på detta konstiga vis. Det är alltså ingen allergi i den rätta benämningen. Sedan är jag inte allergisk mot pollen heller så det kan inte ha med säsongen att göra.

Ja, detta med att mitt immunförsvar på många sätt är väldigt dåligt (nedsatt) och på andra sätt, som vid "allergin" överaktivt är knepigt.
Jag har försökt att äta sån kost, ämnen och även tillskott som boostar immunförsvaret, men då mitt problem inte ligger i att immunförsvaret är nedsatt på grund av näringsbrist eller tillfällig sjukdom (som infektion eller så) är det svårare. Mitt dåliga immunförsvar kommer av ME:n som förutom att den räknas som en neurologisk sjukdom även räknas som en "neuroimmun" sjukdom då den har påverkan på både det neurologiska och immunförsvaret.

Tänk att allt jämt ska vara så knepigt och svårt, till och med omöjligt, att få ordning på!
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

Vad skönt att ditt läk.besök gick bra, förstår ju att du dessvärre fick "betala" för det efteråt. Håller tummarna för att den starkare medicinen ska hjälpa dig. Väldigt knepigt detta med att du får reaktioner på viss mat och att det hör ihop med det nedsatta immunförsvaret men bra att din läkare gett en förklaring i alla fall. Hoppas du ska få en så bra sömn som möjligt kommande natt, det är du ju mer än värd ; ) Kramar fina vän <333

Svar: Det är alltid skönt att gå till min läkare på vc:n eftersom att jag vet att hon tar mig och sjukdomarna på allvar. Men det tar såklart väldigt mycket energi ändå. Bara att hoppas att den extra kraschen inte blir för svår eller för lång.
Tack, den kommer säkerligen hjälpa mig, denna starkare medicin då den gjort det tidigare. Det är faktiskt den enda medicin som hjälpt mig något alls mot de svåra smärtorna/värken trots att jag provat mängder med olika preparat genom åren.

Ja, på ett sätt är det knepigt. Och på ett sätt är det ganska självklart, om man tänker på hur kroppen och immunförsvaret jobbar och reagerar. Har jag en lite "starkare" dag så kan jag tåla t ex potatis. Men har jag en dag då jag är extra nedsatt så tolererar inte mitt immunförsvar den "anstränging" det är för kroppen att bryta ner stärkelsen i potatisen och då går immunförsvaret till "attack"/försvar och reagerar med allergiska symtom för att skydda sig mot något den tror är farligt, men som inte är farligt.

Hoppas jag förklarade det hyfsat så du förstår hur jag och läkaren tänker att det nog fungerar för mig.
Tack, min förhoppning är att denna ny-gamla (ny nu, men har ju haft den tidigare) smärtstillande medicinen ska göra att jag sover bättre. Både för att den är så potent att den kommer göra mig trött men också om den ger mig smärtstillande effekt.
Jag hoppas att du också kan få lite sömn, det är du med mer än värd! <3
Kramar min fina vän <333
Hanna Andersson

3 Martina
skriven :

Det där med överkänslighet är svinjobbigt. Jag har utvecklat det mot allting, och reagerar vad jag än äter idag, att stoppa mat i munnen överhuvudtaget. Sen är det saker som är värre och saker som är mer hanterbara. Dels så är ju mastcellsaktiveringssyndrom (jag kan få en allergisk reaktion och svullna upp till en ballong även utan att äta, typ lågt blodsocker, hormoner etc) vanligt vid eds, dels så ställer ju ME-immunförsvaret till det :( Mycket kommer väl från tarmfloran tror jag. Efter att jag åt flera antibiotikakurer förrförra året spårade allt ur totalt och jag började reagera mot allt, innan var det mer begränsat till histamin, mjölk och annat mer vanligt, nu har allting som har så mycket smak/färg som möjligt blivit värst, typ bär är skitfarligt för mig :( Det är härligt när folk kommer och talar om för en vad man ska äta för att stärka kroppen och man får en allergisk chock av allt sånt ;)

Svar: Ja fy, det är väldigt jobbigt :( Allt det du skriver där är så sant och det är verkligen svårt att det är så det fungerar. Allt påverkar. Antibiotikakurer är rena döden för mage/tarm och kan bli till kroniska/livslång besvär. Äter man tillräckligt mycket antibiotika riskerar tarmfloran att förstöras för all framtid, tyvärr.
Sedan detta då med ME och immunförsvarets påverkan denna sjukdom ger påverkar ju tyvärr också mage/tarm och känsligheten för olika mat.
Visst är det underbart! Älskar såna tips från folk som "kan allt..."! Skrattretande är vad det är. Som att höra: gå du ut och gå så ska du se att du nog mår bättre. Eller ryck upp dig, fundera inte på att du är sjuk, det gör dig bara sjukare.
Ja, exemplen är hur många som helst...!
Kram <3
Hanna Andersson

4 Nilla
skriven :

Vad bra att du har en så lyhörd och förstående läkare. Hoppas att du inte kraschar allt för illa efter läkarbesöket. Kram

Svar: Det är jag väldigt glad och tacksam för! Det är verkligen inte alla som har det. Tyvärr. Tack, jag har redan kraschat ganska mycket, bara att hoppas att kraschen inte håller i sig allt för länge.
Kram
Hanna Andersson

5 Jessica Högberg
skriven :

Kan du inte få hembesök?

Svar: Nej, tyvärr inte. Jag har verkligen försökt! Jag har sagt att jag skulle behöva ha hembesök av min läkare då jag har flera olika sjukdomar som gör att jag inte orkar ta mig hemifrån och när jag väl tvingar mig utanför dörren mår jag sämre efteråt. Deras svar var: några hembesök sysslar inte vi med. Umgås får man göra på sin fritid. Och du är ju här nu, så så svårt kan det nog inte vara.
Suck... okompetensen är så fruktansvärt stor. De vet inte vad ME är. Och de ser inte heller hur jag kraschar följande dagar efter läkarbesöket.... :(
Hanna Andersson

6 Jessica Högberg
skriven :

Fy vilken tråkig inställning!
Varför är det så stelbent??
Ok om man behöver stora utrustningen men annars... uselt😠

Svar: Tyvärr är det så. Bemötandet är mycket smärre mot oss som har ME jämfört med de som har mer välkända (men för den sakens skull inte nödvändigtvis mer vanliga) sjukdomar såsom MS och Parkinson. Jag vet det av egna erfaneheter. Väldigt dumt att sjukvården är så stelbent och icke flexibel. Den som drabbas är ju den sjuka.
Hanna Andersson