hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Jag skakar hela tiden som ett asplöv, svettas konstant som en gris och fryser ständigt som en isbit...

Jag skakar hela tiden som ett asplöv. Hela kroppen skakar lite lätt, typ vibrerar i musklerna hela tiden även om jag ligger still. Sen om jag skulle röra mig, halta till toan, lyfta ett glas eller äta med besticken blir musklerna extremt trötta och fulla med mjölksyra snabbare än kvickt och det relativt diskreta vibrerandet blir till stora skakningar. Jag skakar av mat från gaffeln, jag skakar ut vatten ut glaset, skakar bort pennan ur handen osv. Jag skakar så mycket att benen inte bär. Jag skakar helt enkelt. Mina armar, ben och händer är aldrig att lita på för att de skakar så mycket och så svaga. Skakningarna kommer av att musklerna är extremt överansträngda (bland annat för att lederna är så överrörliga) och att jag som ME-sjuk får mycket mjölksyra onormalt snabbt i mina muskler.

Jag svettas konstant som en gris. Om nu grisar ens svettas? Vad vet jag?! Men svettas gör jag i alla fall. Konstant och mycket. Jobbigt. Skämmigt. Kvinnor "ska inte" svettas. Och man "ska inte" heller svettas om man inte är aktiv och icke överviktig. Men det bryr sig inte min kropp om, för jösses så svetten rinner. Det rinner på ryggen, i ansiktet (inte så ofta som tur är), från knävecken, mellan brösten, från armhålorna. Det rinner lite varstans, med andra ord. Lyckligtvis luktar inte mitt svett äckligt, det luktar inte ens svett och det tror jag är för att jag inte svettas av träning eller så utan att jag svettas för att kroppen är sjuk och väldigt ur balans. Men det är jobbigt ändå. Jag har JÄMT pappet i handen eller i fickorna och det är för att min näsa och mina ögon rinner hela tiden (ME = kroniskt influensa) och att jag svettas pinsamt mycket...

Jag fryser ständigt som en isbit. Jag gissar att isbitar fryser eftersom vattnet, alltså isen, är fryst. Men även där, vad vet jag?! Fryser gör jag i alla fall. Där här vi "frossan" i den ständiga "feberfrossan". Samtidigt som jag är helt febrig och svettig så är hela skinnet fullt av "gåshud" och jag fryser så jag skakar. När jag skakar för att jag fryser blir musklerna supertrötta och får mjölksyra och då skakar jag ännu mer... Jag tar av och på tecken och filtar. Av och på tröjor. Ena minuter är febern starkast, andra minuten är frossan starkast. Ibland hamnar jag i sån akut frossa att jag får någon form av krampanfall. Hela jag skakar som besatt och musklerna blir spända som en pilbåge. Då måste den som är närmast (oftast Lina då det händer mest på natten) lägga på mig x antal filtar och få mig ur den akuta frossan så fort som möjligt eftersom sån svår frossa tar extremt mycket energi och kan leda till att jag blir extra kraschad i flera dagar.

Det är verkligen inte enkelt när kroppen fungerar så här dåligt, när den är så sjuk och i sån svår obalans att inga system och inga funktioner är som de ska. Men det finns inget mer att göra än att försöka stå ut. Och lämna bärandet av saker och påfyllnaden av dricka i glaset till någon annan, samt att fortsätta ta av och på, av och på, av och på filtar och täcken.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Jessica Högberg
skriven :

Svettas... där kan jag känna att det är jobbigt... gått in i klimakteriet.. .

Svar: Usch då :( förstår att du har det jobbigt ned svettningar du med :( hoppas det blir bättre snart! <3
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

💖💖💖

Svar: ❤️❤️❤️
Hanna Andersson

3 Bella
skriven :

Kram<3

Svar: Kram <3
Hanna Andersson

4 Katarina
skriven :

Ledsen för att du har det tufft. Detta med svettningar (och även frossa) är vidrigt : ( Så mycket hemska symptom, önskar att du skulle kunna välja bort några av dem, det vore inte mer än
rätt ; ) Kram fina vän <3

Svar: Det är jag med :( Det är verkligen vidrigt! Att svettas så mycket hela tiden är jobbigt och plågsamt och sån hemsk frossa gör riktigt ONT! Det hade varit skönt att få välja bort några stycken! Att bara välja bort ETT ENDA symtom hade gjort stor skillnad det också.
Kramar <333
Hanna Andersson

5 ME alltidvila
skriven :

Massa styrkekramar <333

Svar: Massa kramar <333
Hanna Andersson