hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

20 Musik-fakta om mig! ❤️

20 Musik-fakta om mig!

1. En av mina största sorger sjukdomarna ger mig är att jag inte längre kan lyssna på musik

2. Mina tre favoritband är Metallica, Iron Maiden och Pantera

3. Min favoritmusiker är utan tvekan James Hetfield, grundare av och sångare, gitarrist och låtskrivare i Metallica. Jag älskar honom!

4. Jag har två stycken tatueringar som har med musik att göra, Metallica "M:et" på min vänstra ankel och en del av en låttext ur Iron Maidens "Afraid to shoot strangers" på min rygg

Här är Metallica M:et som består av fyra Metallica M som tillsammans bildar en stjärna. Alla Metallica-fan bör veta vad detta är och vissa extra hängivna fans har just ett sånt här M tatuerat någonstans på sin kropp. Här är mitt M, på utsidan av vänster smalben, benet är "liggande" på bild. 

Här är min ryggtatuering som nygjord, det är därför huden runtomkring är så röd. På vänster sida, på revbenen sticker kobran fram här lite ut på ryggen. Det är då alltså till höger om trädstammen som en bit av en låt av en Maiden-låt finns. Texten är från Afraid to shoot strangers och lyder som följer: "Should we live and let live 
Forget or forgive". Ja, det är frågan det! 

5. Jag spelade gitarr i ungefär 10 år och trummor i fyra år innan jag slutade, delvis på grund av att fingrar och leder inte fixade att spela mer

6. Jag tycker allra bäst om heavy- och trashmetal men även lite mer klassisk hårdrock som Guns N' Roses, Skid Row och Def Leppard tillhör mina favoriter

7. Av svenska hårdrocksband är Hardcore Superstar och Mustasch mina favoriter och jag har sett båda live, HCSS fyra gånger

8. De flesta band har faktiskt Lina introducerat mig till, förutom de tyngre som Pantera och Slayer som jag "upptäckte" på egen hand

9. Det är tack vare pappa som jag lyssnar på metal idag. Han är ett fan av Maiden och ledde in både Lina och mig på rockgenren- tack för det pappa!

10. Musik som är dålig och knappt ens musik enligt mig, som Lady Gaga, Rihanna med fler, ger mig ångest...

11. När jag lyssnar på nya låtar är det främst texten och takten jag faller för. Eller inte faller för!

12. En låt som jag önskar jag skrivit själv för att den skriker jag är Fade to Black med Metallica. Den låten har betytt oerhört mycket för mig och min överlevnad

13. Bästa konserten jag varit på är Maiden på Ullevi 2011. Vilken stämning! Vilken musik! Vilka kompetenta och samspelta musiker! Och jag såg Maiden ihop med världens bästa sällskap, Lina och pappa. Allt var helt fantastiskt den kvällen!

14. Om jag fick träffa ett band i verkligheten väljer jag Maiden framför Metallica helt enkelt för att jag tror att engelsmännen i Maiden är trevligare än amerikanerna (och dansken) i Metallica. Min drömman James till trots!

15. Av all hårdrock/metal Lina, pappa och jag har lyssnat på under alla år tycker mamma att Guns N' Roses är minst sämst. Vi tackar svängiga Slash och Axls unika dans (som mamma imiterar klockrent) för det! ;)

16. Jag önskar att jag var tonåring på 80-talet så jag hade kunnat uppleva rockens storhetstid där i slutet av 80- början av 90-talet

17. En av mina favorit musikvideor är Metallicas St Anger som utspelar sig i ökända fängelset San Quentin där Metallica spelar för fångarna. Jag har alltid haft, och har fortfarande, en stor fascination för "den mörka sidan" som kriminalitet och fängelsestraff. Det är någon form av skräckblandad förtjusning som videon till låten St Anger representerar. Titta på youtube om ni inte hört låten eller sett videon!

18. Typen av musik jag lyssnar på och älskar har spelat roll för intresset jag har för bilar, motorcyklar och snygga tjejer...nej, jag menar killar... ;)

19. Trisse har vuxit upp till en riktig liten hårdrocks-hund. Som valp lyssnade han bara på favoriterna Metallica, Maiden, Guns och Hardcore Superstar och visst har det satt sina spår. Inte ens det tyngsta riffet eller den mest aggressiva sången får honom att så mycket som lyfta på ett ögonbryn!

Den här bilden har Lina tagit på Trisse när han äter frukost till musiken som spelas, Twisted Sister, just då. Hårdrocks-hund indeed! 🐶❤️ 

20. Hårdrock och metal är ingen bra musik för en som är väldigt ljudkänslig. Musiken är "brötig" och intensiv, inte som någon lugn ballad som jag kan tänka mig är bättre passande om man är ljudkänslig. Men jag kan inte hjälpa att mitt hjärta klappar för denna musikgenre och denna typ endast. Jag kan inte heller hjälpa att bra musik måste spelas högt. Det bara är så...!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Netti Starby
skriven :

Metallica är verkligen grymma och så snygga tatueringar du har! :-D Kramis

Svar: Det tycker jag med! Tack så mycket :) kram
Hanna Andersson

2 Evahle - en blogg om psykisk hälsa
skriven :

Tråkigt att inte längre kunna lyssna på musik :(

Svar: Det är en stor sorg och väldigt tråkigt :(
Hanna Andersson

3 Bella
skriven :

Älskar Metallicas låt One!

Svar: Jag med! En av favoriterna med Metallica måste jag säga!
Hanna Andersson

4 Days by Johanna
skriven :

Så intressant och läsa! :)

Svar: Tack, roligt att du tycker det :)
Hanna Andersson