hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Svår öroninflammation som nu behandlas! 👂💊

Denna dag blev inte alls som jag hade tänkt mig. Ungefär en timmas vila sammanlagt, så det kunde vart mycket värre, gick bort när mamma och jag åkte till jourcentralen för att kolla upp mitt öra. Jag skulle aldrig åka iväg på något sådant och lägga massor av energi på det om jag inte kände att det var nödvändigt. Men det kände jag, jag känner min kropp mycket väl vid det här laget och vet vilka symtom som kan kopplas till ME och vilka som är något annat. Örat var något annat och det visste jag.

Mamma ringde innan och förklarade situationen så direkt när vi kom innanför dörrarna blev jag visad till ett nedsläckt undersökningsrum där jag kunde ligga och vila på britsen medan mamma anmälde mig i kassan. Det tog bara några få minuter innan läkaren kom, jag var både förvånad och en smula chockad. Visade just vårdpersonal hänsyn till mina svåra symtom- ljud- och ljudkänslighet och svårigheter att vara utanför hemmet?! Ja, det gjorde de faktiskt! Skönt. Ovanligt förekommande, men väldigt välkommet när det väl händer!

Läkaren tittade i mina öron, kände kring örat och käket hur svullen jag var, kikade i halsen, lyssnade på andningen samt kontrollerade så jag inte fått hjärnhinneinflammation (då blir man väldigt, väldigt stel i nacken så det kollade han om jag var). Han såg vätska/var i örat och att det var svullet både i och utanpå/runt omkring örat. Det är en kraftig öroninflammation jag fått.

Jag fick utskrivet antibiotika som jag ska ta dubbel dos av de flesta fyra dagarna och sedan vanlig dos i tre dagar till. Behandling i sju dagar istället för fem som är det vanliga OCH dubbel dos. Antingen förstod läkaren hur nedsatt jag är för övrigt, immunförsvar, allmäntillstånd, lungorna mm, eller så är det en riktigt svår öroninflammation jag fått.

Oavsett så hoppas jag att det går över nu på några dagar. Och att magen inte rasar ihop allt för mycket (ännu värre än den redan är) på grund av antibiotikan. Det återstår att se. Skönt med en sjukdom/diagnos/åkomma som faktiskt går att göra något åt! Det är jag inte van vid!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Christin
skriven :

Åh så typiskt att du åkt på öroninflammation, skönt att du fick proffsig hjälp iaf! Hoppas att det ger med sig riktigt snart! Många långa kramar och puss på kinden från mig 💜💎💜💎💙💎💜💎💜

Svar: Visst är det typiskt! Men men. Jag är bara glad att detta går att behandla och bli frisk från till skillnad från allt annat jag är drabbad av. Det var väldigt skönt och förvånande med sånt proffsigt och bra bemötande!
Tack, det gör det nog!
Massa kramar, kärlek och pussar på kinden, min älskade Christin ❤️💙💜❤️💙💜❤️💙💜
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

Åh, vad jobbigt för dig : ( Är glad för att du precis som du skriver iaf kan få medicin (antibiotika) som hjälper dig. Hoppas att din mage ska klara medicinen och att den kommer hjälpa så snart som möjligt. Fantastiskt att du fick ett så bra bemötande på sjukhuset/akuten, det var väldigt positivt : ) Krya på dig med öroninflammationen, kanske kan goa Trisse värma dina öron i natt ; ) Många kramar fina Hanna <333

Svar: Det är jobbigt, men ingen fara. Är bara glad att detta går att behandla och bli frisk från till skillnad från allt annat som jag är drabbad av. Än så länge håller magen, men den är ju kaos även utan antibiotika, så det gör nog inte så stor skillnad. Hoppas jag!
Visst var det positivt! Blev väldigt förvånad och det säger väl en del!
Tack så mycket! Trisse är faktiskt bättre på att värma mina fötter! ;)
Många kramar fina Katarina <333
Hanna Andersson

3 Nilla
skriven :

Men nej, det behöver du väl inte också. Hoppas att det går fort över. Kram

Svar: Det blir bara mer och mer...! Men det här går ju över i alla fall! Så det är ingen fara. Tack! Kram
Hanna Andersson