hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Så här sover/vilar Trisse och jag på natten!

På natten sover/vilar Trisse och jag tillsammans med Lina uppe i friggeboden. Trisse har en egen säng på golvet men han sover allt som oftast uppe hos mig, i min säng. Vi sover/vilar ju även tillsammans på dagen, väldigt många timmar, men det gör vi inte uppe i friggeboden utan nere i stugan i mammas och pappas säng. Det är egentligen alldeles för ansträngande för mig att gå upp på kvällen till friggeboden och ner till stugan på morgonen, trots att det bara är ca 20 meter och jag ofta får med mig någon att hålla i. Så att behöva gå upp och ner en gång till på dagen för att vila från efter frukost till på kvällen är uteslutet.

Då vi inte har någon toalett i friggeboden så skulle jag bli tvungen att gå fram och tillbaka ytterligare någon gång. Och att få maten levererad dit upp. Nej, det går helt enkelt inte. Så Trisse och jag får lov att sno mammas och pappas säng hela dagarna. Det är egentligen inte hållbart för mig att sova uppe i friggeboden ens på natten då ansträngningen att behöva gå fram och tillbaka en gång par dygn är enorm och gör att värken och utmattningen ökar.

Jag får stå ut denna sommar. Men nästa får det nog bli så att Lina, Trisse och jag flyttar ner till stugan så får mamma och pappa sova uppe i friggeboden. Då slipper jag den långa vandringen och får tillgång till en toalett på natten också. Det låter som en bra idé inför nästa sommar! Synd bara att Lina så gärna vill stanna kvar i friggeboden, som vi alltid sovit i varje sommar sedan vi var små barn. Jaja, det måste lösa sig på något sätt!

Så här ser sängen ut som Trisse och jag sover i uppe i friggeboden. Den har lådor under sig och står i vinkel till Linas säng.
 

Så här ser lille Trisse ut när han sover bredvid mig. Allt som oftast sover han på mina fötter, och värmer dem som är som kalla isbitar, men ibland kravlar han uppåt och ligger vid min mage och myser. Han är så söt så jag vill äta upp honom!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Jessica Högberg
skriven :

Men gör inte det 😂
Låter som en bra plan för nästa sommar

Svar: Ja, det får nog bli så nästa sommar! Tyvärr. Men det kan inte hjälpas.
Hanna Andersson

2 N
skriven :

Eller så hoppas vi du är piggare nästa sommar ;) Så promenaden till friggeboden inte är så lång. Drömma o hoppas kan en ju alltid även om en vet att det inte är realistiskt att planera efter det ;)

Svar: Självklart hoppas jag det! Jag hoppas mer än något annat att det ska vända och att jag ska bli lite bättre. Men det är inte så realistiskt, tyvärr. Men vi får se! Drömma och hoppas gör jag alltid!
Hanna Andersson

3 Nilla
skriven :

Du har ju kommit på en strålande plan. Det gäller att hitta lösningar. Kram

Svar: Ja, det gäller verkligen att hotta lösningar! Enda nackdelen med att vila nere i stugan hela dagarna är att det låter mycket när de andra lagar mat, diskar (vi har ingen diskmaskin här) och går omkring och det är hemskt plågsamt för min hjärna. Men det är det bästa alternativet som finns just nu!
Kram
Hanna Andersson