hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Risken med att använda hörselskydd som ljudkänslig! 👂

Jag ligger ofrivilligt och lyssnar på alla ljud, allt som händer och allt som sägs, utanför min stängda sovrumsdörr. Nu har jag ju fått bekräftat att jag hör "för bra", så det är inte längre bara en misstanke från mitt håll och jag märker verkligen att det faktiskt är så. Trots att jag inte vill lyssna så har jag inget bättre för mig så min hjärna gör det ändå, jag kan tyvärr inte stänga av hörseln, och jag hör allt för bra. Jag kan höra samtal, ordagrant vad som sägs, höra vartenda steg de andra tar i huset och veta vart de är på väg. Mina öron känns stora som paraboler. Inte konstigt att min hjärna är så hemskt trött när den ska ta in alla ljud och analysera allt, inklusive vad som sägs i samtal jag inte ens är med i!

Visst har jag öronproppar och hörselkåpor att ta till och tro mig, det gör jag också. Men dels ger de mig skav, trots att det är sköna modeller, jag är väldigt känslig för minsta tryck. Och så vet jag att det är dumt att använda för mycket hörselskydd eftersom att det endast gör en ÄNNU MER känslig. Ja, så är det faktiskt och det vill jag upplysa alla ljudkänsliga om!

Ju mer man använder hörselskydd och försöker skydda och isolera sig från ljud, desto känsligare blir man. Det är så därför att när man inte använder hörselskydden, som ju måste bli förr eller senare, upplevs ljuden som ännu högre och ännu mer plågsamma. Då använder man såklart hörselskydden ännu mer och försöker skydda sig från och eliminera ljuden ytterligare. Det leder till att ljuden låter ännu, ännu högre och uppfattas som ännu, ännu plågsammare. Det blir en riktigt ond cirkel.

Öronproppar, och alla övriga hörselskydd, som absolut endast bör användas med måtta. För er egen skull! Ni som är ljudkänsliga då alltså! 👂 Men det gåller faktiskt också de som inte år ljudkänsliga. De kan utveckla ljudkänslighet av överdrivet användande av hörselskydd. Det finns forskning som styrker detta, för er som bara tror att jag ligger här och hittar på! Det gör jag inte, jag lovar! 

Därför, använd hörselskydd när ni absolut måste, annars inte. Försök stå ut. Försök fokusera bort alla ljud som gör ont i hjärnan. Det gör jag. Det är allt annat än lätt och ljuden som når hjärnan gör ONT. Men det är inte värt det att använda hörselskydd för ofta och bli ännu mer känslig. För vad gör man när man inte kan vara utan hörselskydden ens för en minut? Och vad tar man sig till när inte ens dubbla hörselskydd hjälper? Nej, man gräver sin egen grav genom att använda hörselskydd för mycket. Tro mig, det är så. Enligt både öronläkare, allmänläkare och ME-läkare och forskning, som jag nyss nämnde. 

Det är inte enkelt att vara utan hörselskydd så mycket det går, att låta bli att använda dem in i det längsta, trots att ljuden skär i hela hjärnan och gör så ont att man vill gå och dö. Men det går. Jag vet. Och jag både hör "för bra", alltså bättre än de flesta, och har öron stora som paraboler på grund av det. Dessutom är jag extremt ljudkänslig på grund av min mycket svåra ME och svåra hjärntrötthet.

Det är just det att jag är så hemskt ljudkänslig i sig som gör det riskfyllt för mig (och för alla andra ljudkänsliga) att använda hörselskydd. Är man inte ljudkänslig finns inget behov och alltså inte heller någon risk för ökad ljudkänslighet på grund av användande av hörselskydd eftersom ljudkänsligheten inte fanns där från början. Om man inte använder hörselskydd överdrivet mycket som icke ljudkänslig. För då kan man faktiskt utveckla känslighet för ljud, trots att man inte var känslig från början. Men det måste vara ovanligt att det händer! Ingen vill väl gå med hörselskydd i onödan, om man inte ens behöver dem?! Eller...?! 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Jessica Högberg
skriven :

Nä, det låter tokigt att ha dom om man inte behöver. Hade ingen aning om att hörselskydd inte är bra...

Svar: Tyvärr tror jag att många ljudkänsliga upplever att de BEHÖVER använda hörselskydd till varje pris, hela tiden. Men jag vill verkligen att de ska förstå att det inte är bra. Då har du lärt dig något nytt idag :) kram <3
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

Tack för all kunskap du sprider Hanna! : ) Jag upplever att många i omgivningen har så svårt att både förstå detta med ljud- och ljudkänslighet i vår sjukdom. Du lär även mig ett och annat då jag inte visste el tänkt på att man kan bli ännu mer ljudkänslig av att så att säga "överdriva" detta med hörselskydd. Du är verkligen en ambassadör för vår sjukdom!
Många kramar fina vän <333

Svar: Tack själv, Katarina, för att du läser och kommenterar så fint <3
Det är väldigt få som förstår detta med känsligheten för intryck som vi med ME lever med och det är till och med så att väldigt många som själva lever med ljud- och ljuskänsligheten inte förstår hur det hänger ihop och vad man bör och INTE bör göra.
Detta med att det är "häftigt" eller "bättre" och att man hoppas se ut att vara sjukare ju fler hjälpmedel man jag, den mentaliteten som tyvärr finns bland många kroniskt sjuka, gör att många använder hörselskydd dygnet runt bara för att de ju är SÅÅ himla känsliga.
Men de är antagligen inte alls medvetna om riskerna. Och det är de jag vill uppmärksamma och sprida kunskap om. Det är viktigt!

Tack snälla rara Katarina! Det vet jag inte om jag är, men du är så gullig som säger så. Det gör mig väldigt glad <3
Många kramar fina vän <333
Hanna Andersson

3 Netti Starby
skriven :

Jag hade ingen aning om att man blir ljudkänsligare och vilken tur att jag läste det här. Hade faktiskt planer på att skaffa mig öronproppar och nu struntar jag i det! :-D Kramis

Svar: Jo, så är det! Hjärnan behöver och klarar att utsättas för ljud, så långe man ser till att få återhämtning och sömn i tysthet mellan varven. Överdrivet och onödigt användande av hörselskydd gör en ljudkänslig och mer ljudkänslig, för de som resan lider av känslighet. Det är väl värt att tänka på och jag läser att du gjort det, Netti. Det är bra <3 Kram
Hanna Andersson

4 Bella
skriven :

Kan förstå att det är jobbigt! Jag uppfattar ju sinnesintryck starkare än normen, däribland hörseln. Dock har jag alltid haft det så, så jag "vet" inget annat. Så för mig gör det inte så mycket ändå, jag har inget att jämföra med utan det här är normalt för mig. Jag tycker nästan att det är lite roligt att vara ute bland folk och höra ALLAS konversationer, det är mycket roligt man får höra;-)

Svar: Ja, det blir en stor skillnad för oss som är ljudkänsliga och lider av det, där varje litet ljud gör ONT när det når hjärnan, jämfört med dig som till och med kan tycka det är roligt! Men det hade jag garanterat också tyckt om det inte var så plågsamt med alla ljud.
Hanna Andersson

5 Nilla
skriven :

Det har jag också fått lära mig att man blir ännu mer ljudkänslig när man använder öronproppar mm för ofta och det är inte lätt att avstå när det känns som man ska gå sönder av minsta lilla ljud. Kram

Svar: Ja precis! Kram
Hanna Andersson

6 Martina
skriven :

Jag hade svårare ME förut (numera är det andra sjukdomar som hindrar mig mest), men långt ifrån i klass med dig. Jag var väldigt ljudkänslig. Just den biten har blivit så mycket bättre och jag störs inte så mycket av ljud, inte så att jag blir sämre av dem fysiskt i alla fall. Av normala ljud alltså, när systerdottern dundrar på med stereon samtidigt som lillebror skriker håller jag på att bryta ihop :) Blev därför så förbannat ställd när läkaren på me-mottagningen här föreslog att jag skulle börja använda hörselskydd när jag är ute, för att "jag säkert störs av ljuden utan att jag märker det och kanske blir sämre pga det". Eeeh, jag skulle nog märka det själv.. Det lät helt befängt att de tror att det är bra att bära hörselskydd "utifall att". Jag har full förståelse för att personer som är ljudkänsliga med ME bär hörselkåpor för att kunna ta sig ut bland folk etc, där vinner man ju något på det. Men att jag skulle bära det...blev riktigt ställd över deras inställning. Jag sover med öronproppar lite halvt för att dämpa och sova bättre (vilket jag ej klarar mig utan, förut var det tvungen att va dödstyst...nu har jag dem bara så de dämpar lite), men jag tror inte att min hjärna vinner något på att bli rädd för ljud igen dagtid :)

Svar: Men så superdumt och konstigt att de på ME-mottagningen rekommenderade dig det! Undrar verkligen hur de tänkte där! Det är allmänt känt att det är så här som jag har skrivit som det funkar. Självklart måste man använda hörselskydd ibland för att t ex kunna göra något/dela, det gör jag med. Men det rådet de gav var verkligen dumt :(
Bra att du inte gick på det!
Precis, man vill ju inte förstöra för sig själv och få en att bli ännu mer känslig eller känslig för sånt man inte ens tycker är jobbigt.
Kram
Hanna Andersson