hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Nattens betydelse för dagen efter

Hur natten blev har stor betydelse för hur följande dag kommer bli. Olika mycket för olika personer. Har man en natt utan någon sömn alls kommer man såklart inte direkt känna sig på topp dagen efter. Har man en natt som jag har allt för ofta, en natt som spenderas mycket på toa, utan någon sömn och med alla vanliga plågsamma symtom, blir dagen efter inte någon rolig historia. Får man däremot en bra natt med mycket sömn ökar chanserna att dagen efter blir hyfsad eller till och med bra.

Nu är tyvärr ingen av mina dagar "bra", oavsett hur natten varit. Och jag är säker på att detta, att natten påverkar hur dagen efter blir, påverkar friska mycket mer än det påverkar sjuka. För det är ändå så att mina dagar, som totalt sängliggande och svårt kroniskt sjuk, är ungefär likadana oavsett hur natten såg ut. Om man däremot ska upp tidigt på morgonen och arbeta eller fara till skolan och prestera på jobbet eller i skolan är man väldigt beroende av att natten varit bra. Annars funkar ingenting. För oss sjuka funkar ingenting som det ska ändå. Oavsett om vi sovit uselt eller lite bättre på natten.

MEN, med det sagt påverkas såklart sjuka också mycket av sömnen. Vi påverkas, men det gör kanske inte så stor skillnad. Så är det för mig i alla fall. Denna natt fick jag några timmars sömn och var inte uppe på toa en enda gång (tack och lov). Men jag hade ändå stark feberfrossa, helvetes-värk osv osv, alla vanliga symtom och min dag idag kommer inte vara olik de dagar jag alltid har. Men, en skillnad är att jag mår psykiskt bättre av att jag fick några timmars sömn i natt även om jag inte känner mig det allra minsta mindre dödstrött eller spyfärdig av utmattning ämdå...!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: