hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Jag kan nå näsan med tungan! Kan ni? 😝

Just detta att kunna nå näsan med tungan eller inte verkar vara något som intresserar och kanske även fascinerar människor. Jag tror de flesta har provat om vi kan göra just det, nå näsan med tungspetsen, och kan man det så kan man det. Kan man det inte tror jag det är svårt, för att inte säga omöjligt att "lära sig". Det har helt enkelt med tungans längd och rörlighet att göra, samt avståndet mellan munnen och näsan och inget av detta går att göra något åt.

Så, då till frågan! Kan ni nudda näsan med tungan? Det kan jag!

Jag är helt övertygad om att det har med att göra att jag är så extremt överrörlig. Alla leder i min kropp är väldigt överrörliga, så varför skulle inte tungan också vara det? Jag upptäckte att jag kunde nå näsan med tungan av en slump, det var inget jag ville kunna eller ens funderade på om jag kunde utan rätt som det var så bara gjorde jag det, varför vet jag inte. Och sedan dess har jag gjort det lite då och då, mest för att Lina tycker det är så fascinerande! Hon kan själv inte göra det, men så är hon lika vig som ett kylskåp också...!

Det verkar inte som att det är så vanligt, detta "fenomen". Jag vet ingen mer än mig själv som kan just detta, nå näsan med tungan. Jag har i och för sig inte frågat runt heller men jag känner ändå några och har kontakt med desto fler som har EDS och alltså är överrörliga i olika utsträckning. Lite intressant är det ändå. Framförallt eftersom jag verkar vara ganska ensam om att kunna detta "partytrick"!

Det är inte heller så att jag bara preeeciiis kan nudda näsans undre del (alltså näsväggen) med tungspetsen, utan jag når en bra bit upp på nästippen med tungan och kan sedan röra med tungan från ovansidan av ena näsvingen till den andra. Näsan blir lite blöt av saliv efteråt. Men det får det vara värt för att höra Lina skratta. Jag älskar hennes skratt.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Bella
skriven :

Jag kan inte,men var faktiskt väldigt nära när jag var yngre!

Svar: Alla är överrörliga som små, sedan växer det bort för de flesta medan andra är överrörliga hela livet. Kanske är därför? Om du inte är överrörlig fortfarande, för i så fall har jag ingen förklaring!
Hanna Andersson

2 Martina
skriven :

Jag har jättekort tunga och når bara typ min överläpp. Men tungan är å andra sidan bred och stor, så jag tror den bredde ut sig åt fel håll ;) Mycket annat inuti och utanpå mig är väldigt hypermobilt, kan dra ut munnen jättemycket, huden likaså, förmodligen är tarmar, lungor, strupar och sånt överrörliga...men just tungan, nä :) Den verkar ha kompenserat för allt annat..

Svar: Det var ju konstigt att du är så överrörlig gällande allt utom just tungan. Jag prickar in överrörlig överallt, både inuti och utanpå. Men vi är ju alla olika! ;)
Hanna Andersson

3 Lina
skriven :

Jag är allt bra lättroad😉
Tur jag har dig som alltid får mig att skratta när jag är deppig och som alltid är så rolig😍😄
Puss på dig älskling med den långa tungan😉❤️❤️❤️

Svar: Det är tur att du är lättlurad och tur att jag också är det 😂 Detsamma, du får mig alltid att skratta! Du och pappa är de roligaste jag vet! 😍
Protest! Min tunga är INTE lång, inte längre än någon annans, den är överrörlig. Det är det som är grejen! 😝😛
Puss love ❤️❤️❤️
Hanna Andersson

4 Anonym
skriven :

Jag kan också nudda nästippen med tungan, kan även nudda gomspenen med tungan. Tror det beror på tt jag saknar strängen under tungan.

Svar: Så roligt att jag inte är helt ensam om att kunna det då! ;) Ja, så kan det absolut vara!
Och för mig är anledningen att jag, inklusive tungan, är så himla överrörlig.
Hanna Andersson