hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Jag är för sjuk för att känna mig uttråkad...🤕

För några dagar sedan läste jag ett inläggi en annan blogg, det var en lista på saker man kan göra när man har tråkigt. Jag minns inte exakt vad det var som stod på listan, men bland annat: 

- Läsa en bok
- Fila naglarna
- Kika runt på andra bloggar
- Se en film
- Baka

Och lite annat smått och gott. Vad som slog mig då när jag läste detta var att jag gör några stycken av de sakerna på listan, någon varje dag. Som att kika runt på andra bloggar, jag har några favoriter jag försöker läsa något litet ur varje dag. Jag försöker också skriva själv varje dag, främst blogginlägg, något annat har jag inte energi till eftersom att jag knappt orkar få ihop två inlägg varje dag.

Men så tänkte jag också att bara för att jag gör någon eller några av dessa saker på listan över saker man kan göra när man är uttråkad så betyder det för den sakens skull inte att jag är uttorkad. För det är jag inte. Så gott som aldrig. Jag känner liksom inte "åh så tråkigt jag har det, om jag ändå kunde hitta på något". Jag är helt enkelt för sjuk för att vara uttråkad. Visst är mitt liv tråkigt. Det är tråkigt att spendera hela dygnet i sängen och på sin höjd ha lite kontakt med en vän via telefonen. Det är supertråkigt, inget roligt alls. Men det betyder inte för den sakens skull att jag är uttråkad. Det är två helt skilda saker.

Jag har alldeles för lite energi och ork och är alldeles för sjuk för att vara uttråkad, känna mig uttråkad. Mina dagar går inte ut på att jag ligger här i sängen och rullar tummarna och tänker på allt jag skulle vilja göra och allt jag missar. Självklart tänker jag på det också, men bara ibland. Absolut inge hela tiden. Jag har fullt upp med att överleva, stå ut med värken, yrseln och allt annat och skrapa ihop tillräckligt med energi för att andas. För att bara ta ett andetag är jobbigt, tro det eller ej. Det är svårt att andas, det är tungt att andas och det är jobbigt och energikrävande att andas. Jag har alltså varken tid eller ork att känna mig uttråkad. Jag är för upptagen med att försöka överleva.

Trisse är inte uttråkad han heller. Men inte för att han är sjuk, för det är han ju inte (tack och lov) utan för att han är världens mysigaste lille goskille som kan ligga och mysa med mig hur länge som helst! 🐶❤️

Sedan att jag gör vissa saker som stod med på listan, som att kika på andra bloggar och skriva egna blogginlägg och gå igen mina egna kamerabilder i telefonen och rensa osv gör jag inte på grund av att jag är uttråkad utan för att jag måste. Trots att jag inte har energin att göra något av det gör jag det ändå för att få någon form av normalitet i vardagen. Hålla fast vid det som jag mår bra av att göra, trots att jag inte orkar. För gör jag ingenting, ligger jag bara och stirrar upp i taket eller blundar dygnet runt istället för nästan hela dygnet runt kan jag lika väl ge upp. Skita i allt. Därför gör jag lite smått och gott varje dag. Men uttråkad är jag inte, verkligen inte. Det är jag för sjuk för att vara.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Jessica Högberg
skriven :

Jag är glad att du tar dej orken att blogga, skulle sakna dej om du slutade... <3

Svar: Tack så mycket, Jessica. Det var snällt sagt <3
Hanna Andersson

2 Netti Starby
skriven :

Haha det var ju jag som skrev den där listan och kul att du skrev din tolkning om den! :-D Kramis

Svar: Ja just det! Jag är ledsen, jag kunde inte alls komma ihåg vart det var jag läst denna lista! Men nu minns jag! Tack :) kram
Hanna Andersson

3 Days by Johanna
skriven :

När man (läs jag, eller ja säkert fel) får man så mycket andra perspektiv på sitt liv när man läser om hur du har det om dagarna. Att vara uttråkad då känns liksom som en piss i missisippi, nu är jag inte så ofta uttråkad, svårt med en 2,5åring hemma och ett hus och fixa med, men jag tror för få tänker på att det kan såra, eller så, jag förstår du inte tar illa upp när någon skriver så, men det finns ju de som inte kan vara uttråkade för de är som du skriver för sjuka för det.

Haha fråga mig inte hur jag kunde vara så snygg på uppvaket. Jag hade väntat mig må skit dåligt, men jag har rätt hög smärttröskel så jag mådde bra. Jag hade velat åka hem direkt haha, tur läkarna rådde mig stanna kvar :)

Svar: Jag förstår hur du menar och hur har rätt i det att många säkerligen tar illa upp av att dolk klagar på att de är uttråkade när de har alla möjligheter i världens (fysiska) att hitta på något, göra något, sysselsätta sig med vad som helst. För självklart önskar jag att jag också kunde det. Men det ger ju inte andra mindre rätt att känna sig uttråkade även om jag kan tycka att man inte behöver klaga på sånt som är så lätt att göra något åt!
Förstår att du inte är uttråkad så ofta med lilla Hugo i huset <3

Skönt att du mådde bra! Du såg bara lite vanligt nyvaken ut, inte som att du nyss vaknar ur en narkos och var helt misshandlad och skuren i!
Jag har också hög smärttröskel och jag fixar narkosmedlen bra, men så där pigg och fräsch har jag nog aldrig sett ut på uppvaket ändå ;)
Ja, det var tur! <3
Hanna Andersson

4 Bella
skriven :

Men du, läsa bloggar kan man göra även om man inte är uttråkad! ;) Sociala medier är för mig ett intresse, något jag faktiskt vill lägga tid på. Det handlar inte om att ha tråkigt, det handlar om att jag roas utav det.

Svar: Ja, självklart kan man göra det! Jag skev inte att man måste vara uttråkad för att läsa bloggar eller syssla med andra sociala media, för självklart måste man inte det. Anledningen till att jag skrev så var att just "kolla andra bloggar" var med på listan.
Så att man måste vara uttråkad är en tolkning du gjorde, för det vet jag att man inte måste! :)
Hanna Andersson

5 Jessica Högberg
skriven :

det var också sant!!

Svar: Ja, det är så det är när man är tillräckligt sjuk.
Hanna Andersson