hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Det finns de som tror att jag ljuger, hittar på och överdriver...! 😩

Så gott som varje dag får jag dumma kommentarer från anonyma läsare (detta är inte direkt hatkommentarer, men det får jag också en hög varje dag) som inte kan förstå att det jag skriver är sant. De vägrar acceptera att de symtom jag skriver om, det som drabbar och händer med min kropp och min hjärna varje dag är sant. Då de anonyma läsarna som kommenterar så dumt totalt saknar kunskap om ME, då framförallt de svårare typerna, tror de att jag hittar på. För i deras ögon verkar det så osannolikt.

Jag kan förstå det, att det verkar osannolikt, att en 22-årig kvinna drabbas av förlamningar var och varannan dag och att jag i några månaders tid drabbades av "frånvaroattacker" och minnesluckor till följd (de har gått över, tack och lov, troligtvis pga jag vanligtvis sover minst 6-7 timmar varje dygn nu!). Men det jag inte kan förstå, och det som är elakt, är att dessa anonyma idioter till folk på riktigt tror att jag ligger här och hittar på?! För det är precis vad de tror. De skriver till mig att jag ska sluta att komma på nya fake-symtom hela tiden, de säger att jag bara hittar på, att ingen kan vara så sjuk som jag och att jag borde söka psykvård för mina hitte-på-fasoner. Äh...okej...?!

Jag kan inte låta bli att dra på munnen för varje sån här idiotisk kommentar jag får, vi snackar flera varje dag, plus rena rama hatkommentarer (som jag inte drar på munnen åt utan som jag blir väldigt ledsen av), för de är så korkade. De saknar helt och hållet samband med hur det är på riktigt- verkligheten, faktabakgrund och normalt folkvett. De har ingen aning om hur jag är som person, uppenbarligen, och ingen aning om hur sjukdomarna jag är drabbad av kan påverka mig. De bryr sig inte heller. De vill bara sprida hat. De har rätt i att OM jag nu hittade på dessa symtom så borde jag nog söka psykisk vård. Men jag hittar ju inte på! Och det vet alla som har något annat än hålrum innanför pannbenet.

Bara för att jag (och tiotusentals andra) har drabbats av en okänd, men långt från ovanlig, neurologisk sjukdom som heter ME och som ibland har så konstiga symtom att vi drabbade själva inte ens förstår dem, betyder inte det att denna sjukdom inte finns. För det gör den. Det vet läkare, forskare, drabbade och deras familjer och anhöriga världen över. ME har varit godkänd/klassad som neurologisk sjukdom sedan 1968 av WHO (Världshälsoorganisationen). Sedan att tyvärr inte alla fattar det är beklagligt och sorgligt. Men det är så världen i stort ser ut.

Vad jag tycker är värst av detta är att jag lever ett mycket, mycket begränsat liv i min säng. Jag lever med konstanta smärtor, omänskligt svåra och outhärdliga. Jag lever med extrem ljud- och ljuskänslighet, konstant yrsel och mycket, mycket mer. Runt 100 symtom om dagen. Osannolikt, för all del, men inte mindre sant för det. Och det finns personer som tror att jag hittar på. Det är så sorgligt, konstigt, idiotiskt, skrattretande, provocerande och mycket mer. Folk får tycka vad de vill, tanken är fri, men kom inte hit till min blogg och kommentera och spy ut din galla över mig. Och så undrar de gråtande varför jag inte publicerar deras hatiska, okänsliga, dumma kommentarer? Ja, det säger väl lite om de som lämnar kommentarerna tycker jag.

Jag hoppas att detta inlägg inte ger mig ännu mer hat, ännu mer önskningar om att jag ska söka psykvård, rent av dö (ja, de skriver allt möjligt till mig. Till och med att de önskar att jag ska dö, att de tycker synd om min familj som måste leva med hemska mig och att de inte kan förstå hur ens mina hundar kan tycka om mig). Att de som skriver detta inte mår bra själva och vem det egentligen är som borde söka psykisk vård är väl rätt självklart... Jag tar risken att dessa dumma kommentarer och att hatkommentarerna ökar genom att skriva detta. Men jag orkar inte vara tyst längre.

Idioterna som skickar dessa anonyma kommentarer till mig kommer aldrig få mig sluta skriva. De kommer inte få mig lägga ner min blogg på grund av dem och deras hat, okunskap och avsaknad av hjärnceller. Vi är många bloggare som får hatkommentarer, andra ME-sjuka som bloggar drabbas också. Det är förfärligt. Sprid kärlek istället! Inte hat! Skaffa ett eget liv istället för att göra livet surt för andra.

Dessa tre godingar stöttar och älskar mig, hur osannolikt det nu må vara för vissa, så är det faktiskt så. De tror inte att jag är en hypokondriker, som de korkade anonyma läsarna tror. De är mina största supporters och jag älskar dem så mycket! 🐶❤️

TUSEN TACK alla mina underbara läsare, följare, vänner som kommenterar fint, uppmuntrar, gråter med mig, skrattar med mig, ger kärlek och stöd. Efter att ha läst detta förstår ni säkert hur mycket jag uppskattar och värderar er. Hur mycket ni betyder! Jag kommer aldrig vika mig för hatet och att jag orkar fortsätta uppmärksamma, upplysa och sprida kunskap om ME (och EDS och fibromyalgi) är mycket tack vare er samt att min familj och vänner stöttar och ger mig så mycket kärlek. Så tack till alla er! 💙

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Martina
skriven :

Men fyfan, vilka idioter. Tyvärr förvånar inte människor mig längre, efter allt jag upplevt under mitt liv. Det finns så mycket ondska och det skrämmer mig hur andra människor fungerar och agerar. Att sakna känsla för vad som är rätt och fel och inlevelseförmåga för andras situation måste vara väldigt jobbiga egenskaper att leva med. Jag skulle inte vilja ha dem :( Sköt om dig så väl du kan Hanna <3 Kram

Svar: Ja, de är riktiga idioter. Så känner jag med. De förvånar mig inte, för jag vet hur vidriga alldeles för många människor är. Men det betyder inte att det inte är skitjobbigt att få dessa kommentarer hela tiden. Jag håller med dig! Jag skulle verkligen inte heller vilja vara sån och ha det så.
Tack, detsamma Martina <3 Kram
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

Jag förstår verkligen inte vad de där människorna får ut av att skriva elaka och korkade kommentarer. De ser ju inte ens hur man reagerar när man läser dem 🤔
Jag tror faktiskt inte ens man kan hitta på alla dina symptom, man måste ju uppleva dem för att ens kunna beskriva dem. Fortsätt att vara precis som du är. Kram

Svar: Det förstår inte jag heller! Ingen aning. Känns så galet och sjukt att lägga så mycket tid och energi och faktiskt läsa det jag skriver om de nu tycker så illa om mig att de önskar att jag ska dö. Det är ju faktiskt frivilligt att läsa. Och inte det minsta nödvändigt att lämna så korkade, löjliga, idiotiska och elaka kommentarer.
Det är väl rätt uppenbart vem/vilka det är som behöver psykvård...

Exakt. Det vore omöjligt att hitta på alla symtom och beskriva dem så konkret och äkta. Och om nu jag skulle hitta på dessa symtom skulle vi vara väldigt många tusen i Sverige (miljoner världen över) som hittat på och beskrivit samma symtom och samma upplevelser av symtomen.

Tack så mycket, Nilla 💙 Kram
Hanna Andersson

3 Grethe Hagen
skriven :

Åååååååh de jävla IDIOTENE skulle jeg gjerne fått tak i du!!!!!!!!!!!👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿


Kjäreste elskede Hanna, det er det SISTE du trenger da!!!!!!!!!💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 Kjäre lille vakkre venn, jeg skulle önske vi alle kunne beskytte deg fra ALT som de jävla IDIOTENE skriver 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 Kjärlige söte gode trösteklemmer til VERDENS BESTE Hanna 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙

Svar: Jag brukar inte svära, men jag instämmer helt med dig, älskade Grethe! De är jävla idioter! Envisas är de också, men de blir väl det när hatet driver dem!
Nej du, kära Grethe. Det är det sista jag behöver och hypokondriker och all annan skit de vill få mig att tro att jag är är det absolut SISTA jag är.

Tack snälla, rara Grethe för allt ditt stöd och din tröst och kärlek! 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 Du är så fin och jag hoppas du vet hur mycket du betyder för mig, min vän. 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
Massa kramar och massa kärlek, världens bästa Grethe 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
Hanna Andersson

4 Anonym
skriven :

Håller med Nilla bara vi som är sjuka kan beskriva alla dessa vidriga symtom. Dessutom har ju din syster Lina gjort det då du var för sjuk för att ens skriva ett blogginlägg Styrke kramar💗Johanna

Svar: Ja, det är helt riktigt som vi alla hävdar! Exakt, Lina och min övriga familj är media och ser hur det ligger till. Det går inte att fakea vissa saker. Som dessa svåra ME-symtomen. Det går inte. Och varför skulle ens någon vilja göra det?! Svår ME är något av det värsta man kan drabbas av vad gäller sjukdomar. Kramar till dig, fina Johanna ❤️
Ps om du inte såg ngt svar på Nillas kommentar hade jag nog inte hunnit svara när du läste, men nu finns det där!
Hanna Andersson

5 Netti Starby
skriven :

Fy vad arg jag blir och vilka idioter det finns! Nästa gång du får sådana kommentarer så kan du inte kopiera både kommentarerna och IP adresserna och visa för oss i ett inlägg? Kramis

Svar: Jag blir också riktigt arg och sårad av de elaka kommentarernas, inte av de som tror jag ljuger/hittar på symtom. För de är bara helt dumma i huvudet (de också!) och saknar kunskap och vett.
Nej, jag vill inte lägga upp kommentarerna här i bloggen då jag inte vill ge dem den uppmärksamhet de vill ha. Men jag skickar gärna ett avtal sparade jag har till dig privat.
Jag har ofta god lust att publicera kommentarerna så ni fina läsare kan se vilka svin de är och vilken skit de skriver. Men jag vill inte att min blogg ska "förgiftas" av deras hat och uppenbara psykiska ohälsa och totala okunskap.
Jag har skickat några kommentarer till familjen och en nära vän för att få stöd och för att de ska få se skiten. Jag skickar till dig med, om du vill det.
Kramar <3
Hanna Andersson

6 Bella
skriven :

Hemskt, stå på dig Hanna!

Svar: Ja :( Tack, Bella.
Hanna Andersson

7 Katarina
skriven :

Minst sagt om dessa som är elaka är att de är riktiga idioter!!! Om dessa personer hade något innanför pannbenet så skulle de i stället ta reda på fakta om hur svårt handikappande svårare ME är och hur extremt mycket svåra symptom man kan ha. All styrka till dig Hanna för att du ska hålla dessa personer på avstånd. Många kramar fina vän <333

Svar: Tack så mycket, snälla rara Katarina för denna fina kommentar och för att du alltid stöttar mig. Det betyder otroligt mycket, det vill jag att du ska veta. <333 Du har helt rätt i allt det du säger. <3 Många kramar fina vän <333
Hanna Andersson

8 Grethe Hagen
skriven :

Kjäreste söte elskede Hanna 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 Ja jeg vet at jeg betyr mye for deg, og du betyr veldig mye for meg oxo!!!! 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 Du har en stor plass i mitt hjerte, lille Hanna 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 Det er derfor det er så vondt å se at folk kan väre så idioter mot deg 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 Jeg vil så gjerne ta deg under mine vinger, og beskytte deg fra alt vondt💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 Håper at du bare får gode kommentarer nå💙💙💙💙💙💙 og så önsker jeg deg söte Hanna, en så god kveld du kan ha 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 Varm klemz fra Grethe 💜💜💜💜💜💜

Svar: Älskade, käraste Grethe! Tack jag vet att jag betyder mycket för dig 💙💙💙💙💙💙💙💙 Du har en stor och alldeles särskild plats i mitt hjärta 💙💙💙💙💙💙💙💙
Folk kommer alltid vara idioter som vill förstöra för varandra. Därför är det så viktigt att ha fina vänner som finns där som stöd och skydd. Jag hade aldrig orkat fortsätta trotsa alla deras hatkommentarer om det inte vore för dig Grethe samt några fina vänner till. 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
Tack, jag hoppas så att det är slut på dumheterna och att jag enbart får kommentarer från personer som vill mig väl i fortsättningen. 💙💙💙💙
Tack detsamma, hoppas du och din lilla vovve har en fin lördagkväll 💙💙💙💙💙💙
Varma kramar från mig till dig, älskade Grethe 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
Hanna Andersson