hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Nya blodprover är lämnade och utslagen uppvisade på nytt! 🤕

Nu var det dags att åka till vårdcentralen igen. Som om jag inte mår dåligt tillräckligt när jag ligger platt som en pannkaka måste jag ta mig iväg på vårdbesök med jämna mellanrum. Men att ha koll så min stackars lever inte tar mer stryk av alla mediciner är såklart viktigt, så det var bara att få det gjort. När jag ändå var på vårdcentralen passade jag på att träffa en läkare också. Tack vare att jag är där på vårdcentralen titt som tätt (alldeles för ofta) känner de igen mig vid det här laget och idag såg jag nog lite extra blek och vinglig ut, för jag fick gå före alla i kön och rätt in till läkaren! Snacka om VIP-behandling! Jag var väldigt tacksam att jag slapp sitta och vänta, vårdcentralen är hemsk med alla ljud, ljus, inryck och smittor.

Utslagen vägrar ge med sig, trots alla allergimediciner jag äter och salvor mamma smörjer min rygg med. De allergiska utslagen är där de är och de kliar så förbannat. Och gör ont, de är som en blandning mellan små blåsor, myggbett och nässelutslag. Min kropp är verkligen i ett dåligt skick redan som den är och det är klart att denna pågående allergiska reaktion inte gör att jag mår bättre. Verkligen inte! Immunförsvaret är kraftigt nedsänkt och det är antagligen därför kroppen inte kan ta hand om den allergiska reaktionen, trots alla mediciner och salvor.

Läkaren jag träffade blev mycket besvärad när hon fick se min rygg. Att gå med detta i flera veckor kan inte vara roligt. Nej. Och som om min allergiska reaktion vore allt jag måste dras med...! När läkaren tittat på min rygg gick hon iväg och hämtade en kollega som tittade han också. Där stod jag och skakade så mycket att benen knappt bar och de två doktorerna rev sig i huvudet. Att jag ätit Betapred, mängder med andra allergimediciner och två olika sorters salvor en vecka i två omgångar (två veckor sammanlagt men med ett litet uppehåll) och att utslagen fortfarande är kvar tycker de var konstigt. Men nu är ju inte jag som alla andra. Och hade min kropp vart frisk och kry för övrigt hade utslagen säkert varit borta för längesen.

Så nu ska jag påbörja en tredje omgång Betapred och allergimediciner som jag ska äta i en vecka, i hög dos. Samtidigt ska jag (mamma) smörja ryggen med hela tre salvor varje dag. Kortisonsalvan får en chans till, den mjukgörande och antibakteriella salvan likaså och så fick jag utskrivet recept på en starkare salva jag också ska använda. Värsta heltidsjobbet med alla mediciner och salvor. Tur jag har mamma som håller koll och hjälper mig på och av med nattlinne och smörjer. Annars hade det aldrig gått. Om inte utslagen gett med sig om en vecka måste jag söka igen, sa läkaren, och då blir jag remitterad till en hudläkare. Inte direkt vad jag orkar, ännu fler vårdbesök och nya läkare, men vad gör man inte för att bli av med denna besvärliga allergiska reaktion?!

Efter läkarbesöket haltade jag bort till labb, jag fick hålla mig i väggarna för att inte ramla. Svetten rann och jag var så yr och svimfärdig att jag såg prickar. Det var ingen kö alls till provtagningen som väl var. Sticket i armen gick inte direkt smärtfritt eller smidigt, men några droppar blod rann ner i röret i alla fall. Så nu är jag klar med vårdcentralen för den här veckan, hoppas jag. Så nu är det bara att krascha över helgen och försöka överleva på något sätt. Och hoppas att jag inte måste tillbaka redan nästa vecka. Tycker faktiskt det räcker med vårdcentral-besök för ett tag framöver!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Du är en kämpe💜 Tycker verkligen att dom ska komma hem och ta blod prover. kram Johanna

Svar: Tack, snälla Johanna <3 Ja, det önskar jag med att de kunde göra. Det hade verkligen sparat energi och varit skönt att undvika krasch för något sådant. Kram <3
Hanna Andersson

2 Grethe Hagen
skriven :

Åååååh lille venn 😢😢😢😢💖💖💖 Hvorfor i hele verden har du fått en så urettvis kropp da??? Mange ganger tenker jeg på det, DET ER SÅ JÄVLI (unnskyld språkbruket!!) URETTVIST!!!!!!!!!! Varm klemz til lille söte vennen 😍💖💗💕💘

Svar: Snälla, underbara Grethe <3 <3 <3 Ja, du! Den som ändå hade svaret på det. Livet är inte rättvist, det är ett som är säkert. Varma kramar finaste du <3 <3 <3 <3
Hanna Andersson

3 Paulina
skriven :

Nämen ååh.... :(

Svar: Mmm :(
Hanna Andersson

4 Hanna Karlsson
skriven :

Fy vad orättvist att du fått så mycket "skit". Hoppas att den allergiska reaktionen snart ger med sig. Kram

Svar: Ja, det är orättvist. Fick en hel hög med kroniska sjukdomar. Kunde jag inte få vara utan allergier då? ;) Tack! Kram
Hanna Andersson

5 Heléna
skriven :

Ett besök på vårdcentralen för dig innebär detsamma som en heltidsvecka med arbete!!! Elände med utslagen som inte vill försvinna :( Hoppas de ger med sig med den nya omgången behandling nu! Många stora kramar finaste Hanna <333

Svar: Så är det verkligen! Kraschade ordentligt ikväll och värre blir det imorgon och följande dagar. Hoppas också att utslagen kan ge sig nu, en gång för alla! Orkar inte dra igång ned ännu en utredning. Hoppas du haft en fin dag och att förkylningen är något bättre! <3
God natt! Många stora kramar finaste Helena <333
Hanna Andersson

6 ullie
skriven :

du verkar va en kämpe. ja vet hur det är då ja har fibro oxå o migrän o nu knä ont o diskbrock helt skit haha usch blev ingen bra presentation men ja kul o ses o kika gärna in igen . frallorna är jätte goda de är gjorda i muffins form men det behöver man inte fniss därav fina formen nu =) ' fin fredag till dej kramen

Svar: Tack, det verkar du också vara! Jobbigt att du också har värk och diskbråck. Inte kul. Det ska jag absolut göra, detsamma! Trevlig fredag :) Kram
Hanna Andersson

7 Martina
skriven :

De bör ju kunna komma hem till dig och ta blodprov, typ distriktssköterskan? Likaså bör ju läkare kunna göra hembesök! Det gör de ju med äldre personer, t.ex. min mormor när hon fortfarande bodde hemma, så du borde ju kunna få den hjälpen. Har ni kollat om möjligheten finns där du bor? Kram till dig Hanna, kämpa på <3

Svar: Nej, jag har undersökt den möjligheten på min vårdcentral och det går inte. De tittade på mig som att jag var ett ufo. Hembesök?! Nej... Håller verkligen med dig om att den möjligheten borde finnas! Har kollat på andra ställen också, men får samma svar. Det verkar inte finnas på deras världskarta att en till synes frisk 22 åring behöver hembesök...! Kram tillbaka, du med <3
Hanna Andersson