hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Här hemma slipper jag rädslan för spindel-attacker! 🕷

Vi har ganska många spindlar i sommarstugan. Mestadels håller de till utomhus, men några tar sig in. Det är mindre trevligt. Jag är inte det minsta rädd för spindlar, de får gärna finnas till, men jag uppskattar inte att de håller till i sovrummet när jag ska sova. Jag tycker inte heller om när de attackerar från bakhåll. Som när man sitter på toan och en bamse-spindel kommer springande en millimeter framför fötterna på en. Där i den utelämnade, utsatta situationen vill man inte bli överraskad av en stor, svart spindel!

I påsk fick vi besök av en riktigt stor spindel som satt på väggen i sovrummet, Lina och jag upptäckte den mitt i natten när allt vi ville var att sova. Men det skulle inte bli någon sömn med den där ovanför göra huvuden, så det var bara att ta bort den därifrån. Lina fick den äran. Förr föll dem lotten på mig, men nu är risken där stor att jag fibblar till det, skakig som jag är, så får Lina ta tag i det.

Ute i stugan har spindlarna em förkärlek att hålla till inne på toaletten. Och eftersom jag inte vill bli överrumplad när jag sitter på toa eller borstar tänderna har jag en väl utvecklad rutin som går ut på att kolla igenom hela toaletten. Framförallt hörnen och bredvid toan. Tur att vi inte har ett stort badrum, hela proceduren tar bara några sekunder. När området är säkrat är det bara att lugnt göra det man ska på toaletten, tryggt och säkert utan att riskera att bli attackerad.

Här hemma i huset har vi några spindlar då och då. Men de är oftast inte så stora som spindlarna i stugan och de håller nästan enbart till ute i hallen. Och där får de gärna vara. Bara jag slipper dem i sovrummet och på toaletten så är jag nöjd! Jag måste säga att det är skönt att kunna gå och lägga mig och gå på toa utan att behöva göra grundligt detektivarbete för att hitta, eller inte hitta, de små liven med åtta ben...!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Moa
skriven :

Ha ha gud vad hemskt att ha så många spindlar omkring sig. Men jag vet hur det känns 😨 Nu inspirera du mig faktiskt till att vilja skriva ett kort inlägg om en spindel händelse jag varit med om i min blogg. 😅 👍🏼 Vi har också spindlar fast hemma hos oss. Dom hittar vi ibland på väggen och ibland i badrummet 😳 Stora spindlar. Jag hoppas du får en lugn och skön fredag finaste Hanna ♥️

Svar: Ja, det är en otrygg tillvaro vi lever i där i stugan! Haha. Det inlägget ser jag fram emot att läsa! Det är inte särskilt trevligt med spindlar, framförallt inte när de är stora och kommer nära inpå, men jag har läst att om man har spindlar i huset tyder det på att huset är friskt. Så vi får kanske vara glada för våra spindlar ändå! Tack, detsamma önskar jag dig och din fina lilla familj! Kram <3
Hanna Andersson